Blu-ray technology

Acum vreo 3 ani, citind o revista de jocuri pentru PC, aflam ca a aparut o tehnologie revolutionara. Discutand atunci cu un bun prieten si coleg de facultate, i-am impartasit noutatea. El, nefiind in tema, m-a intrebat: „Si ce stie sa faca?” Detalii despre noua tehnologie fiind putine, i-am raspuns intuitiv: „Pai are capacitate de stocare mai mare decat un DVD si o claritate mai mare – in cazul filmelor – … cred.” Si cam asta era discutia.

Aveam vreo 3 ani si eram la bunici (bunici de oras mare care locuiau la bloc!). Eram in grija unei matusi. Ii placea Compact si asta cred ca a fost primul disc de vinil pe care l-am ascultat (din ce-mi aduc eu aminte). Mai tarziu, acasa, serile se incheiau tarziu si de fiecare data pe muzica benzilor magnetice. Adormeam pe muzica buna, baladele rock imi urau noapte buna aproape in fiecare seara. Prin ’96 aveam primul meu „calculator”, un HC 95 (home computer). Eram inebunit! Descopeream jocurile pe calculator. Minute in sir asteptam incarcarea unui joc de pe caseta audio – era un pret neinsemnat pe care-l plateam – pentru a ne distra intr-un mod deosebit. Am stricat vreo 2-3 casetofoane cu jocurile mele, dar merita de fiecare data! 🙂

La vreo 3 ani dupa, mi-am luat (mi-a luat tata!) PC. Un pentium II, eram cel mai mandru. CD-urile de la revistele de jocuri imi ocupau timpul. Demo-urile erau viata mea 🙂 Mai tarziu au venit si DVD-urile, unde-ti incapeau vreo 3-4 filme, wow… super! Nu mai zic de cate demo-uri mergeau pe un DVD 🙂

Peste 3 ani de la discutia cu prietenul si colegul de facultate V. aveam sa aflu mai multe despre tehnologia revolutionara Blu-ray! Intuitia nu m-a inselat: spatiul de stocare al unu Blu-ray este de 5 ori mai mare decat al unui DVD! Adica poate merge pana la 25 GB pentru discul cu o singura faţă (single layer) si pana la 50 GB pentru cel faţă-verso (dual-layer). Tehnologia Blu-ray foloseste pentru inscriptionare si citire un tip de laser albastru-violet (de aici si denumirea – raza albastra) spre deosebire de inscriptionarea DVD-urilor unde sunt folosite raze laser rosii. Avantajul razelor albastre il constituie lungimea de unda mai mica fata de cea a razelor rosii. Acest lucru permite focalizarea cu o si mai mare precizie a fascicului de raze laser intr-un punct, permitand astfel scrierea datelor mai compacta utilizand mai putin spatiu pe disc. Face astfel posibila scrierea unei cantitati mai mare de date pe un disc de aceasi dimensiune cu un CD sau un DVD.

Si abia acum vine partea interesanta. Din moment ce spatiul de stocare pe disc (Blu-ray) este atat de mare, acest lucru permite inscrierea, alaturi de media – audio sau video -, a numeroase codec-uri. Spatiul fiind mai mult decat suficient aceste codec-uri nu mai trebuiesc comprimate, reusind astfel sa ofere un suport fantastic formatelor audio si video HD (high definition). Reusesc astfel sa ofere o calitate superioara media, multe companii cinematografice au ales sa foloseasca tehnologia Blu-ray, in detrimentul altor tehnologii care au si disparut, chiar inainte de a fi cunoscute (de catre mine, cel putin).

In 5 ani a disparut o tehnologie de care nici macar nu auzisem. Se pare ca evolutia si supravietuirea se aplica nu numai fiintelor, ci si tehnologiilor. Cele neviabile si care nu au reusit sa se adapteze au disparut. HD DVD-ul s-a luptat cu Blu-ray timp de 5 ani, a pierdut lupta, a fost uitat si scos din productie. Viata merge inainte…

Postul se inscrie la etapa a 11-a a concursului lansat de PCNews in urma cu ceva timp.

sursa poza

Un răspuns

  1. ba de da`ma draq… ciocan! sageata… glontz.

Lasă un răspuns

